Zajęcia 9. Młody Obserwator – podejście nr 1

02 lut

Przygotowania do zdobywania odznaki Młodego Obserwatora pod miękką kopułą przenośnego planetarium były tematem 9. zajęć w Kole Astronomicznym. Grupa Młodsza, stając na wysokości zadania, skrupulatnie odrabiała zadania z pomocą sztucznego nieba planetarium. Grupa Starsza – zgodnie z zapowiedzią – słuchała głosu Słońca i planet oraz wspominała kosmiczną eksplozję sprzed 20 lat: uderzenie komety Shoemaker-Levy 9 w Jowisza w lipcu 1994 roku.

Poniżej linki, z których korzystałem przygotowując się do zajęć:
Kometa Shoemaker-Levy 9
Satelity STEREO
Granica Roche’a
Głos Słońca
Głos Jowisza

Następne zajęcia po feriach. 20 lutego 2014 roku. Grupa Młodsza kontynuuje przygotowania do egzaminu na odznakę Młodego Obserwatora. Zgodnie z ustaleniami proszę o przygotowanie następujących tematów:

  • WSZYSCY muszą umieć posługiwać się obrotową mapą nieba, wskazać na niebie Wielki Wóz, wiedzieć, że Wielki Wóz NIE JEST gwiazdozbiorem oraz wiedzieć ile jest wszystkich gwiazdozbiorów na całym niebie,
  • WSZYSCY muszą potrafić wskazać – z pomocą Wielkiego Wozu – Gwiazdę Polarną, wiedząc do jakiego gwiazdozbioru należy,
  • WSZYSCY muszą znać pojęcie Zodiaku oraz wskazać swój gwiazdozbiór zodiaku na niebie.
  • Natalia przygotowuje się z tematu Mała Niedźwiedzica i Gwiazda Polarna,
  • Zosia omawia dla nas i pokazuje na niebie gwiazdozbiór Wagi,
  • Marysia omawia dla nas i pokazuje na niebie gwiazdozbiór Panny,
  • Wicek omawia dla nas asteryzmy i pokazuje na niebie wybrany asteryzm,
  • Janek pokazuje Trójkąt Letni i omawia gwiazdy tego trójkąta,
  • Maks wskazuje najjaśniejszą gwiazdę na niebie i nazywa gwiazdozbiór, do jakiego należy,
  • Michał przygotowuje się z tematów Mała Niedźwiedzica, Orion i Kasjopeja,
  • Ania omówi i wskaże na niebie gwiazdozbiór Kasjopei,
  • Ela wybierze i wskaże nam na niebie jedną z planet,
  • Aleksander oraz Michalina pokażą nam Księżyc oraz omówią warunki, które pozwalają obserwować Księżyc na niebie.

Wszyscy chętni, którzy nie zostali wymienieni na powyższej liście, proszeni są o wybranie dowolnego pytania z listy pytań obowiązkowych i przygotowanie odpowiedzi na zajęcia. Nie róbcie żadnych prezentacji, ani dodatkowych materiałów. Wystarczy, że na niebie pokażecie wskazany obiekt oraz omówicie jego cechy!

Grupę Starszą zaproszę do poznawania nieziemskich skarbów… Zajmiemy się meteorytami. Fizyka meteorytów przeplatać się będzie z historią tych niesamowitych skał, a wszystko to oczywiście w atmosferze poszukiwania i sensacji. Bo przecież meteoryty są sensacją samą w sobie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *